Przeciszów, dnia 07.04.2015r
OGŁOSZENIE
o podjęciu przez Radę Gminy Przeciszów Uchwały nr V/39/15 z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów
Na podstawie art. 43 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235 t.j. ze zm.) informuję o przyjęciu w dniu 26 marca 2015 roku przez Radę Gminy Przeciszów uchwały nr V/39/15 w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów.
Z treścią w/w dokumentu, uzasadnieniem, o którym mowa w art. 42 pkt 2, oraz podsumowaniem, o którym mowa w art. 55 ust. 3 przywołanej ustawy, można zapoznać się w Urzędzie Gminy Przeciszów. Treść zmiany studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego i gminy Przeciszów zostanie opublikowana na stronie internetowej Urzędu Gminy Przeciszów.
link do: STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY PRZECISZÓW
UZASADNIENIE
do dokumentu pn.
„Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”
uchwalonego Uchwałą nr V/39/15 Rady Gminy Przeciszów z dnia 26 marca 2015 r.
sporządzone na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235 t.j. ze zm.).
W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów, określanego dalej „suikzp” zapewniono możliwość udziału społeczeństwa, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235 t.j. ze zm.), w tym poprzez wykonanie czynności, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. z 12.06.2012 r., poz. 647 ze zm.) w zakresie dotyczącym zagwarantowania możliwości składania wniosków i uwag do sporządzanego dokumentu.
W toku sporządzania przedmiotowego suikzp wykonano następujące czynności proceduralne:
Wykonanie czynności, wymienionych wyżej w pkt 1-15, zostało udokumentowanych poprzez sporządzenie Dokumentacji Prac Planistycznych do Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów, sporządzonej zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2004 r. nr 118, poz. 1233), w której zamieszczono również dokumenty związane z postępowaniem w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji zmiany studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów.
PODSUMOWANIE
do dokumentu pn.
„Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”
uchwalonego Uchwałą nr V/39/15 Rady Gminy Przeciszów z dnia 26 marca 2015 r.
sporządzone na podstawie art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235 t.j. ze zm.)
W czasie sporządzania projektu przedmiotowego studium, kierowano się zasadą zrównoważonego rozwoju, tzn. starano się wybierać te spośród wielu rozwiązań alternatywnych, które najlepiej łączą potrzeby społeczne, ekonomiczne i ochrony środowiska. Oprócz powyższego, projekt studium jest opiniowany i uzgadniany z szeregiem instytucji i zainteresowanych stron.
W poniższej tabeli określono, przykładowe, skrajne warianty możliwych rozwiązań.
Z jednej strony ujęto rozwiązania sprzyjające wyłącznie maksymalizacji zysku finansowego, a z drugiej strony rozwiązania korzystne dla ochrony środowiska, w tym ochrony przyrody. Dla porównania streszczono rozwiązania przyjęte w projekcie analizowanego studium.
Element środowiska |
Wariant ekonomiczny |
Wariant zastosowany w projekcie studium |
Wariant środowiskowy |
---|---|---|---|
1 |
2 |
3 |
4 |
obszar Natura 2000 |
zezwolenie na nieograniczoną zabudowę w obszarze Natura 2000 w tym uwzględnienie wniosków o zabudowę na obszarach położonych pomiędzy stawami "Przyręb" |
Brak przeznaczenia do zabudowy gruntów położonych między stawami "Marynin Dolny" i "Górecznik Dolny", a także gruntów aż po rzekę "Włosanka", mimo wniosków o taką zmianę przeznaczenia |
zakaz zabudowy i realizacji wszelkich inwestycji w całym obszarze Natura 2000 |
różnorodność biologiczna |
przyzwolenie na zabudowę mieszkaniową i lokalizację zakładu górniczego bez uwzględniania kryteriów środowiskowych, czyli np. dopuszczenie zabudowy w dolinach cieków |
ograniczenie rozprzestrzeniania się zabudowy, zakaz zabudowy dolin potoków, lokalizacja zakładu górniczego w miejscu o różnorodności biologicznej mniejszej od przeciętnej dla gminy oraz poza wszelkimi formami ochrony przyrody, w tym lokalnymi |
nie zezwalanie na zabudowę i realizację wszelkich inwestycji na terenie gminy |
ludzie |
nie planowanie budowy kanalizacji w dolnych odcinkach potoków, dzięki czemu mieszkańcy oszczędzają na przyłączach do kanalizacji i późniejszych opłatach, a uciążliwości związane z zanieczyszczeniem wód dotykają głównie mieszkańców gmin położonych w dolnych odcinkach biegu Wisły |
zaplanowanie budowy kolejnych etapów kanalizacji całej gminy oraz opracowanie koncepcji gospodarki ściekami dla nieruchomości nie objętych kanalizacją |
rygorystyczne zalecenie nakaz stosowania wyłącznie tzw. ekologicznych środków czyszczących i higienicznych w gospodarstwach domowych, przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych |
rośliny i zwierzęta |
przeznaczanie pod urbanizację i industrializację obszarów dużej koncentracji stanowisk rzadkich gatunków roślin i zwierzą w celu ograniczania kosztów inwestycyjnych oraz realizację swobód dotyczących sposobów gospodarowania na własnym gruncie |
wyłączenie z zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz przemysłowej terenów najcenniejszych, jako ostoje roślin i zwierząt, tzn.: teras Wiślanych, dolin cieków, lasów, czy terenów stawów rybnych |
zupełne powstrzymanie nowej zabudowy w gminie oraz objęcie gruntów mających charakter najbardziej zbliżony do naturalnych całkowitym zakazem wstępu oraz prowadzenia jakichkolwiek czynności gospodarczych |
wody |
nie inwestowanie w oczyszczanie wód, regulacja wszystkich cieków wodnych, brak ograniczeń w zabudowie przypotokowej |
plan budowy systemu kanalizacji ściekowej rozłożony na lata, budowa zbiornika retencyjno-dozującego na czas rozpoczęcia eksploatacji, realizacja kompleksowego systemu monitoringu i sterowania zrzutem wód dołowych do rzeki Wisły, zakaz zabudowy w dolinach potoków |
szeroka obudowa biologiczna wszystkich cieków wodnych, wysoki rygor w stosowaniu nawozów mineralnych i organicznych, podporządkowanie wszystkich funduszy finansowych gminy potrzebie budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków |
powietrze |
uznanie pełnej dowolności w wyborze sposobów ogrzewania oraz rezygnacja z wszelkich działań promocyjnych i edukacyjnych na rzecz poprawy środowiska w celu wygospodarowania oszczędności w budżecie gminy |
wymóg stosowania urządzeń grzewczych odpowiedniej jakości, ograniczenie zabudowy w pobliżu drogi krajowej nr 44, działania promocyjne i edukacyjne mające na celu zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza z gospodarstw domowych i przedsiębiorstw |
zakaz opalania węglem, nakaz budowy wyłącznie domów pasywnych |
powierzchnia ziemi |
dopuszczenie pełnej dowolności w zabudowie, oszczędności na rekultywacji terenów poprzemysłowych, brak działań mających na celu przeciwdziałanie erozji |
racjonalne kształtowanie struktury przestrzennej, racjonalna gospodarka na terenach rolnych, ograniczanie procesów erozji, zapobieganie skażeniu i zanieczyszczeniu gleb, rekultywacja terenów pocegielnianych |
nie dopuszczanie do nowej zabudowy i zakaz budowy zakładu górniczego, przeznaczenie wszystkich gruntów rolnych pod zalesienie i przestawienie gospodarki gminnej z rolnej na leśną |
krajobraz |
dopuszczenie dowolności zabudowy |
przeciwdziałanie rozpraszaniu zabudowy |
przeciwdziałanie rozpraszaniu zabudowy, zakaz przekształcania pod zabudowę nowych terenów
|
klimat |
brak jakichkolwiek regulacji odnośnie emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych |
wymóg stosowania urządzeń grzewczych odpowiedniej jakości, promocja energooszczędnych form budownictwa; promocja systemów ogrzewania opartych o odnawialne źródła energii
|
wymóg stosowania wyłącznie odnawialnych źródeł energii |
zasoby naturalne |
brak ograniczeń (eksploatacja, a nie gospodarowanie) w wykorzystaniu powierzchni terenu, wód, gleb, lasów itd. |
umożliwienie przeznaczenia gruntów pod zalesienia potencjalnie powstrzymuje przed zniszczeniem gleb, zaplanowanie w studium strefy ochrony dla ujęć wód, ochrona zbiorników wód podziemnych oraz intensywna rozbudowa kanalizacji, które to działania znacznie przyczynią się do poprawy jakościowej i ilościowej zasobów wód słodkich |
nakaz wykorzystywania wyłącznie surowców odnawialnych, przeznaczenie maksymalnych środków publicznych na recykling śmieci, zakaz budowy zakładu górniczego |
zabytki |
sprzedaż wszystkich zabytków będących własnością publiczną i całkowita dowolność w ich zagospodarowaniu lub ich zniszczenie |
tworzenie gminnych programów opieki nad zabytkami, przywracanie i rewaloryzacja zabytkowych zespołów, obejmowanie ochroną miejsc upamiętniających wydarzenia historyczne i tworzenie odpowiednich dokumentacji historycznych |
ograniczenie wszelkich wydatków z budżetu gminy do momentu aż wszystkie obiekty mające zabytkową wartość nie osiągną stanu idealnego |
dobra materialne |
przeniesienie środków budżetowych na inwestycje w dobra materialne, takie jak drogi, budynki itd. |
planowanie inwestycji w dobra materialne, takie jak drogi, sieci kanalizacyjne, energetyczne jak również działania promocyjne, edukacyjne i inne |
lokowanie środków publicznych głównie w usługach, które mają niewielki negatywny wpływ na środowisko |
W „Prognozie oddziaływania na środowisko projektu studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów” przedstawiono informacje o środowisku i oceniono bieżący stan jakości środowiska oraz zbadano zgodność z dokumentami strategicznymi wyższego szczebla. W ramach analiz stanu środowiska
i dostępnych opracowań, zidentyfikowano najważniejsze problemy do rozwiązania, których projekt „Zmiany studium...” może się przyczynić lub na które może oddziaływać
w poszczególnych dziedzinach środowiska.
W ramach prognozy dokonano analizy i oceny znaczących oddziaływań na środowisko. Szczególną uwagę poświęcono obszarom chronionym na mocy ustawy
o ochronie przyrody. Oceną objęto także takie elementy środowiska jak: ludzie, zwierzęta, rośliny, różnorodność biologiczna, woda, powietrze, powierzchnia ziemi, krajobraz, klimat, zasoby naturalne i zabytki. Zidentyfikowano oddziaływania na środowisko poszczególnych działań. Przedstawiono je w formie macierzy pozwalającej na łatwą identyfikację aspektów środowiskowych.
W studium znalazło się szereg zapisów, które wpłyną pozytywnie na stan ochrony obszaru i jego przedmiotów ochrony. Wśród tych ustaleń, należy wymienić rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej, która powinna znacząco przyczynić się do poprawy czystości wód.
W studium znalazło się również ustalenie o warunkach zabudowy na obszarze Natura 2000, które w aktach prawa miejscowego, w szczególności w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, nakazuje stanowić regulacje, które eliminowałyby potencjalne zagrożenie dla celów ochrony obszaru Natura 2000, m. in. poprzez wprowadzenie zakazu likwidacji wysp na stawach. Takie działania jak nie zalesianie oraz okresowe wykaszanie zarastających łąk na południowy-zachód od stawów "Przyręb", spowoduje poprawę stanu ochrony obszaru ze względu na polepszenie integralności obszaru Natura 2000. Przeprowadzona w „Prognozie...” analiza wskazuje na brak istotnego negatywnego oddziaływania na: siedliska występowania chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów; korytarze ekologiczne; otulinę biologiczną cieków i zbiorników wodnych; stosunki wodne; miejsca o wysokich walorach krajobrazowych; strefy ekotonowe oraz pomniki przyrody.
Ocenia się, że „Studium...”, jako całość pozytywnie oddziałuje na środowisko
i sprzyja rozwiązaniu wielu problemów dotyczących poprawy stanu środowiska.
W toku opiniowania projektu „Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów” zarówno Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Oświęcimiu (znak pisma: PSE-ONNZ-420-118-1/14 z dn. 17.11.2014 r.) jak i Państwowy Wojewódzki Inspektorat Sanitarny w Krakowie (znak pisma: NS.9022.4.702.2014 z dn. 04.11.2014 r.) zaopiniował pozytywnie ww. dokumentację pod względem sanitarno-higienicznym.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie ostatecznie zaopiniowała dokumentacje projektu „Zmiany studium...” pozytywnie, po wcześniejszym uwzględnieniu wszystkich uwag. Poniżej przedstawiono wykaz opinii i uzgodnień RDOŚ do ww. projektu.
W toku opiniowania oraz konsultacji społecznych zgłoszono uwagi do projektu „Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów” oraz do „Prognozy oddziaływania na środowisko projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”. Wnioski i uwagi do wyżej wymienionych dokumentacji wpłynęły od Towarzystwa na rzecz Ziemi z siedzibą w Oświęcimiu, Mieszkańców Gminy Przeciszów oraz Urzędu Miejskiego w Zatorze.
Uwagi wniesione w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, w tym uwagi zgłoszone na podstawie art. 11 pkt 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym do projektu „Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów” zostały przedstawione w załącznikach Zarządzenia Nr 19/2015 Wójta Gminy Przeciszów z dnia 18 marca 2015 roku. Zarządzenie to znajduje się w „Dokumentacji prac planistycznych do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”.
Na mocy prawa polskiego „Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku...” jest aktem prawnym regulującym transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko oraz zasady postępowania w sprawach transgranicznego oddziaływania na środowisko. Ustawa ta w art. 51 wskazuje na konieczność uwzględnienia w dokumencie prognozy informacji o możliwym transgranicznym oddziaływaniu na środowisko. Podstawą do podjęcia ceny transgranicznej jest stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji. W opinii autorów „Prognozy...”, odległość (około 45 km od centrum miejscowości Przeciszów) w linii prostej od najbliższej granicy Państwa, pozwala wykluczyć możliwość oddziaływań transgranicznych.
Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 23 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z póź. zm.) wójt gminy zobowiązany jest do przeprowadzenia analizy w zagospodarowaniu przestrzennym. Wójt przekazuje radzie gminy wyniki tych analiz, po uzyskaniu opinii gminnej lub innej właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej, co najmniej raz w czasie kadencji rady.
Monitoring powinien być przeprowadzany w powiązaniu z innymi dokumentami strategicznymi gminy, np. sprawozdaniami z realizacji gminnego programu ochrony środowiska. Monitoring może obejmować sfery: przestrzenne, społeczne, funkcjonalne, czy ochrona środowiska.
Proponuje się wykorzystanie w monitoringu następujących wskaźników:
Do monitoringu należy wykorzystać również inne wskaźniki jak np. te wymieniane w statystycznym vademecum samorządowca wydawanym przez GUS. Jednocześnie stan ochrony środowiska będzie na bieżąco monitorowany przez odpowiednie służby ochrony środowiska i służb ochrony przyrody. Wyniki monitoringu należy publikować w Biuletynie Informacji Publicznej.