wróc do listy wiadomości

OGŁOSZENIE o zmianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów

2015-04-08 9:15:45

OGŁOSZENIE o podjęciu przez Radę Gminy Przeciszów Uchwały nr V/39/15 z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów.

 

Przeciszów, dnia 07.04.2015r

 

OGŁOSZENIE

 

o podjęciu przez Radę Gminy Przeciszów Uchwały nr V/39/15 z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów

 

 

Na podstawie art. 43 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235  t.j. ze zm.) informuję o przyjęciu w dniu 26 marca 2015 roku przez Radę Gminy Przeciszów uchwały nr V/39/15 w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów.

 

Z treścią w/w dokumentu, uzasadnieniem, o którym mowa w art. 42 pkt 2, oraz podsumowaniem, o którym mowa w art. 55 ust. 3 przywołanej ustawy, można zapoznać się w Urzędzie Gminy Przeciszów. Treść zmiany studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego i gminy Przeciszów zostanie opublikowana na stronie internetowej Urzędu Gminy Przeciszów.


link do: STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY PRZECISZÓW


 

UZASADNIENIE

 

do dokumentu pn.

„Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”

uchwalonego Uchwałą nr V/39/15 Rady Gminy Przeciszów z dnia 26 marca 2015 r.

 

sporządzone na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235  t.j. ze zm.).

 

 

W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów, określanego dalej „suikzp” zapewniono możliwość udziału społeczeństwa, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235  t.j. ze zm.), w tym poprzez wykonanie czynności, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. z 12.06.2012 r., poz. 647 ze zm.) w zakresie dotyczącym zagwarantowania możliwości składania wniosków i uwag do sporządzanego dokumentu.

W toku sporządzania przedmiotowego suikzp wykonano następujące czynności proceduralne:

  1. podanie do publicznej wiadomości poprzez Obwieszczenie/Zawiadomienie Wójta Gminy Przeciszów o podjęciu przez Radę Gminy Przeciszów uchwały o przystąpieniu do sporządzenia zmiany suikzp gminy Przeciszów - dokumentu wymagającego przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. W ogłoszeniu poinformowano o możliwości, formie i miejscu składania wniosków do sporządzanego dokumentu w wyznaczonym 21 dniowym terminie. Ogłoszenie ukazało się w prosie lokalnej – Polskiej Gazecie Krakowskiej, na tablicy Urzędu Gminy, na portalu internetowym gminy Przeciszów, w BIP Urzędu gminy;
  2. przesłanie Zawiadomienia Wójta Gminy Przeciszów o podjęciu przez Radę Gminy
    Przeciszów uchwały o przystąpieniu do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań
    i kierunków zagospodarowania przestrzennego, ze wskazaniem terminu składania wniosków do sporządzanego dokumentu, kierowanego w szczególności do organów właściwych do uzgadniania i opiniowania, wymienionych w art. 11 pkt 5-6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie i do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
    w Oświęcimiu;
    1. wystąpienie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oświęcimiu z wnioskiem
      o uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów;
    2. rozpatrzenie wniosków do przedmiotowego projektu suikzp, zgłoszonych w odpowiedzi na obwieszczenie/zawiadomienie Wójta Gminy Przeciszów, o którym mowa pkt 1. Do projektu zmiany suikzp złożono wnioski dotyczące ponad 170 nieruchomości, z czego ponad 50 wniosków organ sporządzający zmianę studium odrzucił. Pozostałe wnioski zostały uwzględnione w całości, bądź w części;
    3. rozpatrzenie wniosków do przedmiotowego projektu suikzp, złożonych w odpowiedzi na zawiadomienie, wymienione wyżej w pkt 2) - wszystkie wnioski organów i instytucji zostały uwzględnione w projekcie zmiany suikzp;

 

  1. celem przeprowadzenia czynności uzgadniania i opiniowania przedłożenie projektu zmiany suikzp wraz z prognozą oddziaływania na środowisko organom wymienionym w art. 11
    pkt  5-6  ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu, oraz opiniowania na podstawie art. 54 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Dokument uzyskał wymagane uzgodnienia oraz opinie pozytywne, za wyjątkiem opinii Burmistrza Zatora, który projekt suikzp zaopiniował negatywnie;
  2. podanie do publicznej wiadomości Obwieszczenia/Zawiadomienia Wójta Gminy Przeciszów o terminie wyłożenia do publicznego wglądu projektu zmiany studium wraz ze wskazaniem ostatecznego terminu składania uwag do tego projektu, zgodnie z przepisami ustawy
    o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i w związku z art. 54 ust. 2 i 3 ustawy
    z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
  3. udostępnienie projektu zmiany suikzp wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko oraz załączonymi opiniami organów, o których mowa w art. 21 ust. 2 pkt 5 ustawy
    o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
    w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, do publicznego wglądu w dniach od 27 maja 2014 roku do 26 czerwca 2014 roku;
  4. przeprowadzenie w dniu 6 czerwca 2014 r. dyskusji publicznej nad przyjętymi rozwiązaniami w projekcie studium;
  5. ponowienie w pełnym zakresie czynności uzgadniania i opiniowania projektu zmiany suikzp wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, skorygowanego w związku z uwzględnieniem przez Wójta Gminy Przeciszów uwag wniesionych do tego projektu
    w trakcie wyłożenia do publicznego wglądu dokumentacji planistycznej zmiany studium – stanowisko wyrażone w Zarządzeniu nr 75/2014 Wójta Gminy Przeciszów z dnia 30 września 2014 r.; przedłożony po korekcie dokument uzyskał wymagane uzgodnienia oraz opinie pozytywne, za wyjątkiem opinii Burmistrza Zatora, który projekt zmiany suikzp zaopiniował negatywnie;
  6. podanie do publicznej wiadomości Obwieszczenia/Zawiadomienia Wójta Gminy Przeciszów o terminie ponownego wyłożenia do publicznego wglądu projektu zmiany studium wraz ze wskazaniem ostatecznego terminu składania uwag do tego projektu, zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i w związku z art. 54 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
  7. ponowne udostępnienie projektu zmiany suikzp wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko i załączonymi opiniami organów, o których mowa w art. 21 ust. 2 pkt 5 ustawy
    o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
    w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, do publicznego wglądu w dniach od 12 stycznia 2015 roku do 19 lutego 2015 roku;
  8. przeprowadzenie w dniu 20 stycznia 2015 r. dyskusji publicznej nad przyjętymi w projekcie studium rozwiązaniami;
  9. rozpatrzenie uwag wniesionych w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, w tym uwag zgłoszonych na podstawie art. 11 pkt 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym do projektu zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów, wyłożonego ponownie do publicznego wglądu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko w dniach od 12 stycznia 2015 r. do 9 lutego 2015 r. – stanowisko wyrażone
    w Zarządzeniu nr 19/2015 Wójta Gminy Przeciszów z dnia 18 marca 2015 r. Wójt rozstrzygnął o nieuwzględnieniu uwag wniesionych do wyłożonego do publicznego wglądu projektu studium, które dotyczyły rozwiązań przyjętych w tym dokumencie. Odrzucił również wszystkie uwagi odnoszące się do zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w „Prognozie” oddziaływania na środowisko do studium. Swoje uwagi zgłosiło 6 osób fizycznych, Towarzystwo Na Rzecz Ziemi z Oświęcimia, Burmistrz Zatora. Wpłynęła także zbiorowa uwaga mieszkańców Gminy Przeciszów o zaniechanie lokalizacji kopalni na terenie gminy Przeciszów. Na liście dołączonej do przedmiotowej uwagi złożonych zostało 540 podpisów;
  10. przedstawienie Radzie Gminy Przeciszów Listy nieuwzględnionych przez Wójta Gminy Przeciszów uwag, stanowiącej załącznik do Zarządzenia Wójta, o którym mowa w punkcie 13 „Uzasadnienia”;
  11. rozstrzygnięcie Rady Gminy Przeciszów o  sposobie rozpatrzenia nieuwzględnionych  uwag  wniesionych  do  projektu  zmiany  Studium  uwarunkowań  i  kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów wyrażone w Załączniku Nr 6 do Uchwały nr V/39/15 Rady Gminy Przeciszów z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie uchwalenia zmiany  Studium  uwarunkowań  i  kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów.

 

Wykonanie czynności, wymienionych wyżej w pkt 1-15, zostało udokumentowanych poprzez sporządzenie Dokumentacji Prac Planistycznych do Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów, sporządzonej zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2004 r. nr 118, poz. 1233), w której zamieszczono również dokumenty związane z postępowaniem w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji zmiany studium uwarunkowań
i  kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów.

 


 

PODSUMOWANIE

 

do dokumentu pn.

„Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”

uchwalonego Uchwałą nr V/39/15 Rady Gminy Przeciszów z dnia 26 marca 2015 r.

 

sporządzone na podstawie art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2013.1235  t.j. ze zm.)

 

 

 

  1. Uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych

 

            W czasie sporządzania projektu przedmiotowego studium, kierowano się zasadą zrównoważonego rozwoju, tzn. starano się wybierać te spośród wielu rozwiązań alternatywnych, które najlepiej łączą potrzeby społeczne, ekonomiczne i ochrony środowiska. Oprócz powyższego, projekt studium jest opiniowany i uzgadniany z szeregiem instytucji i zainteresowanych stron.

W poniższej tabeli określono, przykładowe, skrajne warianty możliwych rozwiązań.

Z jednej strony ujęto rozwiązania sprzyjające wyłącznie maksymalizacji zysku finansowego, a z drugiej strony rozwiązania korzystne dla ochrony środowiska, w tym ochrony przyrody. Dla porównania streszczono rozwiązania przyjęte w projekcie analizowanego studium.

 

 

Element środowiska

Wariant ekonomiczny

Wariant zastosowany w projekcie studium

Wariant środowiskowy

1

2

3

4

obszar Natura 2000

zezwolenie na nieograniczoną zabudowę w obszarze Natura 2000 w tym uwzględnienie wniosków o zabudowę na obszarach położonych pomiędzy stawami "Przyręb"

Brak przeznaczenia do zabudowy gruntów położonych między stawami "Marynin Dolny" i "Górecznik Dolny",

a także gruntów aż po rzekę "Włosanka", mimo wniosków o taką zmianę przeznaczenia

zakaz zabudowy

i realizacji wszelkich inwestycji w całym obszarze Natura 2000

różnorodność biologiczna

przyzwolenie na zabudowę mieszkaniową i lokalizację zakładu górniczego bez uwzględniania kryteriów środowiskowych, czyli np. dopuszczenie zabudowy

w dolinach cieków

ograniczenie rozprzestrzeniania się zabudowy, zakaz zabudowy dolin potoków, lokalizacja zakładu górniczego w miejscu o różnorodności biologicznej mniejszej od przeciętnej dla gminy oraz poza wszelkimi formami ochrony przyrody, w tym lokalnymi

nie zezwalanie na zabudowę i realizację wszelkich inwestycji na terenie gminy

ludzie

nie planowanie budowy kanalizacji w dolnych odcinkach potoków, dzięki czemu mieszkańcy oszczędzają na przyłączach do kanalizacji i późniejszych opłatach, a uciążliwości związane z zanieczyszczeniem wód dotykają głównie mieszkańców gmin położonych w dolnych odcinkach biegu Wisły

zaplanowanie budowy kolejnych etapów kanalizacji całej gminy oraz opracowanie koncepcji gospodarki ściekami dla nieruchomości nie objętych kanalizacją

rygorystyczne zalecenie nakaz stosowania wyłącznie tzw. ekologicznych środków czyszczących i higienicznych w gospodarstwach domowych, przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych

rośliny

i zwierzęta

przeznaczanie pod urbanizację

i industrializację obszarów dużej koncentracji stanowisk rzadkich gatunków roślin i zwierzą w celu ograniczania kosztów inwestycyjnych oraz realizację swobód dotyczących sposobów gospodarowania na własnym gruncie

wyłączenie z zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz przemysłowej terenów najcenniejszych, jako ostoje roślin i zwierząt, tzn.: teras Wiślanych, dolin cieków, lasów, czy terenów stawów rybnych

zupełne powstrzymanie nowej zabudowy w gminie oraz objęcie gruntów mających charakter najbardziej zbliżony do naturalnych całkowitym zakazem wstępu oraz prowadzenia jakichkolwiek czynności gospodarczych

wody

nie inwestowanie w oczyszczanie wód, regulacja wszystkich cieków wodnych, brak ograniczeń w zabudowie przypotokowej

plan budowy systemu kanalizacji ściekowej rozłożony na lata, budowa zbiornika retencyjno-dozującego na czas rozpoczęcia eksploatacji, realizacja kompleksowego systemu monitoringu i sterowania zrzutem wód dołowych do rzeki Wisły, zakaz zabudowy w dolinach potoków

szeroka obudowa biologiczna wszystkich cieków wodnych, wysoki rygor w stosowaniu nawozów mineralnych i organicznych, podporządkowanie wszystkich funduszy finansowych gminy potrzebie budowy kanalizacji

i oczyszczalni ścieków

powietrze

uznanie pełnej dowolności w wyborze sposobów ogrzewania oraz rezygnacja z wszelkich działań promocyjnych i edukacyjnych na rzecz poprawy środowiska w celu wygospodarowania oszczędności w budżecie gminy

wymóg stosowania urządzeń grzewczych odpowiedniej jakości, ograniczenie zabudowy w pobliżu drogi krajowej nr 44, działania promocyjne i edukacyjne mające na celu zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza z gospodarstw domowych

i przedsiębiorstw

zakaz opalania węglem, nakaz budowy wyłącznie domów pasywnych

powierzchnia ziemi

dopuszczenie pełnej dowolności w zabudowie, oszczędności na rekultywacji terenów poprzemysłowych, brak działań mających na celu przeciwdziałanie erozji

racjonalne kształtowanie struktury przestrzennej, racjonalna gospodarka na terenach rolnych, ograniczanie procesów erozji, zapobieganie skażeniu i zanieczyszczeniu gleb, rekultywacja terenów pocegielnianych

nie dopuszczanie do nowej zabudowy i zakaz budowy zakładu górniczego, przeznaczenie wszystkich gruntów rolnych pod zalesienie i przestawienie gospodarki gminnej z rolnej na leśną

krajobraz

dopuszczenie dowolności zabudowy

przeciwdziałanie rozpraszaniu zabudowy

przeciwdziałanie rozpraszaniu zabudowy,  zakaz przekształcania pod zabudowę nowych terenów

 

klimat

brak jakichkolwiek regulacji odnośnie emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych

wymóg stosowania urządzeń grzewczych odpowiedniej jakości, promocja energooszczędnych form budownictwa; promocja systemów ogrzewania opartych o odnawialne źródła energii

 

wymóg stosowania wyłącznie odnawialnych źródeł energii

zasoby naturalne

brak ograniczeń (eksploatacja, a nie gospodarowanie) w wykorzystaniu powierzchni terenu, wód, gleb, lasów itd.

umożliwienie przeznaczenia gruntów pod zalesienia potencjalnie powstrzymuje przed zniszczeniem gleb, zaplanowanie

w studium strefy ochrony dla ujęć wód, ochrona zbiorników wód podziemnych oraz intensywna rozbudowa kanalizacji, które to działania znacznie przyczynią się do poprawy jakościowej i ilościowej zasobów wód słodkich

nakaz wykorzystywania wyłącznie surowców odnawialnych, przeznaczenie maksymalnych środków publicznych na recykling śmieci, zakaz budowy zakładu górniczego

zabytki

sprzedaż wszystkich zabytków będących własnością publiczną i całkowita dowolność w ich zagospodarowaniu lub ich zniszczenie

tworzenie gminnych programów opieki nad zabytkami, przywracanie

i rewaloryzacja zabytkowych zespołów, obejmowanie ochroną miejsc upamiętniających wydarzenia historyczne i tworzenie odpowiednich dokumentacji historycznych

ograniczenie wszelkich wydatków z budżetu gminy do momentu aż wszystkie obiekty mające zabytkową wartość nie osiągną stanu idealnego

dobra materialne

przeniesienie środków budżetowych na inwestycje w dobra materialne, takie jak drogi, budynki itd.

planowanie inwestycji w dobra materialne, takie jak drogi, sieci kanalizacyjne, energetyczne jak również działania promocyjne, edukacyjne i inne

lokowanie środków publicznych głównie

w usługach, które mają niewielki negatywny wpływ na środowisko

 

 

 

  1. Uwzględnienie ustaleń zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko

            W „Prognozie oddziaływania na środowisko projektu studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów
” przedstawiono informacje o środowisku i oceniono bieżący stan jakości środowiska oraz zbadano zgodność z dokumentami strategicznymi wyższego szczebla. W ramach analiz stanu środowiska
i dostępnych opracowań, zidentyfikowano najważniejsze problemy do rozwiązania, których projekt „Zmiany studium...” może się przyczynić lub na które może oddziaływać
w poszczególnych dziedzinach środowiska.

            W ramach prognozy dokonano analizy i oceny znaczących oddziaływań na środowisko. Szczególną uwagę poświęcono obszarom chronionym na mocy ustawy
o ochronie przyrody. Oceną objęto także takie elementy środowiska jak: ludzie, zwierzęta, rośliny, różnorodność biologiczna, woda, powietrze, powierzchnia ziemi, krajobraz, klimat, zasoby naturalne i zabytki. Zidentyfikowano oddziaływania na środowisko poszczególnych działań. Przedstawiono je w formie macierzy pozwalającej na łatwą identyfikację aspektów środowiskowych.

            W studium znalazło się szereg zapisów, które wpłyną pozytywnie na stan ochrony obszaru i jego przedmiotów ochrony. Wśród tych ustaleń, należy wymienić rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej, która powinna znacząco przyczynić się do poprawy czystości wód.
W studium znalazło się również ustalenie o warunkach zabudowy na obszarze Natura 2000, które w aktach prawa miejscowego, w szczególności w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, nakazuje stanowić regulacje, które eliminowałyby potencjalne zagrożenie dla celów ochrony obszaru Natura 2000, m. in. poprzez wprowadzenie zakazu likwidacji wysp na stawach.             Takie działania jak nie zalesianie oraz okresowe wykaszanie zarastających łąk na południowy-zachód od stawów "Przyręb", spowoduje poprawę stanu ochrony obszaru ze względu na polepszenie integralności obszaru Natura 2000. Przeprowadzona w „Prognozie...” analiza wskazuje na brak istotnego negatywnego oddziaływania na: siedliska występowania chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów; korytarze ekologiczne; otulinę biologiczną cieków i zbiorników wodnych; stosunki wodne; miejsca o wysokich walorach krajobrazowych; strefy ekotonowe oraz pomniki przyrody.

            Ocenia się, że „Studium...”, jako całość pozytywnie oddziałuje na środowisko
i sprzyja rozwiązaniu wielu problemów dotyczących poprawy stanu środowiska.

 

 

  1. Informacja o sposobie i zakresie uwzględnienia opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

 

            W toku opiniowania projektu „Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów” zarówno Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Oświęcimiu (znak pisma: PSE-ONNZ-420-118-1/14 z dn. 17.11.2014 r.) jak i Państwowy Wojewódzki Inspektorat Sanitarny w Krakowie (znak pisma: NS.9022.4.702.2014 z dn. 04.11.2014 r.) zaopiniował pozytywnie ww. dokumentację pod względem sanitarno-higienicznym.

            Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie ostatecznie zaopiniowała dokumentacje projektu „Zmiany studium...” pozytywnie, po wcześniejszym uwzględnieniu wszystkich uwag. Poniżej przedstawiono wykaz opinii i uzgodnień RDOŚ do ww. projektu.

 

  • Wykaz uzgodnień RDOŚ Kraków:
    • Pismo znak: OP – I.610.7.9.2014.MMr. z dnia 09.12.2014 r. Bez uwag.

 

  • Wykaz opinii RDOŚ Kraków:
    • Pismo znak: O.O.410.3.46.2014.AZ z dn. 12.01.2015 r. Z punktu widzenia ochrony środowiska –opinia pozytywna, nie mniej jednak w opinii zwraca się uwagę: „analizowane tereny zabudowy techniczno - produkcyjnej P i P/UC znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru Natura 2000 „ Dolina Dolnej Skawy ” PLB120005, (…), w związku z czym ocena oddziaływania na środowisko przeprowadzona na kolejnych etapach może wykazać, że na nie całej powierzchni terenów będzie możliwa zabudowa o parametrach wskazanych
      w projekcie zmiany studium.
  1. Zgłoszone wnioski i uwagi

            W toku opiniowania oraz konsultacji społecznych zgłoszono uwagi do projektu „Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów” oraz do „Prognozy oddziaływania na środowisko projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”. Wnioski i uwagi do wyżej wymienionych dokumentacji wpłynęły od Towarzystwa na rzecz Ziemi z siedzibą w Oświęcimiu, Mieszkańców Gminy Przeciszów oraz Urzędu Miejskiego w Zatorze. 

            Uwagi wniesione w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, w tym uwagi zgłoszone na podstawie art. 11 pkt 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym do projektu „Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów” zostały przedstawione w załącznikach Zarządzenia Nr 19/2015 Wójta Gminy Przeciszów z dnia 18 marca 2015 roku. Zarządzenie to znajduje się w „Dokumentacji prac planistycznych do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Przeciszów”.

 

 

  1. Wyniki postępowania dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko

            Na mocy prawa polskiego „Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku...” jest aktem prawnym regulującym transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko oraz zasady postępowania w sprawach transgranicznego oddziaływania na środowisko. Ustawa ta w art. 51 wskazuje na konieczność uwzględnienia w dokumencie prognozy informacji o możliwym transgranicznym oddziaływaniu na środowisko. Podstawą do podjęcia ceny transgranicznej jest stwierdzenie możliwości wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji. W opinii autorów „Prognozy...”, odległość (około 45 km od centrum miejscowości Przeciszów) w linii prostej od najbliższej granicy Państwa, pozwala wykluczyć możliwość oddziaływań transgranicznych.

 

 

  1. Propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzenia monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu

            Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 23 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z póź. zm.) wójt gminy zobowiązany jest do przeprowadzenia analizy w zagospodarowaniu przestrzennym. Wójt przekazuje radzie gminy wyniki tych analiz, po uzyskaniu opinii gminnej lub innej właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej, co najmniej raz w czasie kadencji rady.

            Monitoring powinien być przeprowadzany w powiązaniu z innymi dokumentami strategicznymi gminy, np. sprawozdaniami z realizacji gminnego programu ochrony środowiska. Monitoring może obejmować sfery: przestrzenne, społeczne, funkcjonalne, czy ochrona środowiska.

Proponuje się wykorzystanie w monitoringu następujących wskaźników:

  • Wskaźniki społeczne – powierzchnia terenów pokrytych zielenią powszechnie dostępną i lasów na 1 mieszkańca [ha/osobę],
  • Wskaźniki ekonomiczne - struktura wydatków na inwestycje w gminie wg źródła ich finansowania na inwestycje komunalne i inwestycje w ochronę środowiska,
  • Wskaźniki ekologiczne – jakość wód, wielkość ładunku zanieczyszczeń odprowadzanych do wód, powierzchnie i obiekty objęte ochroną przyrodniczą, stan ochrony rezerwatu przyrody, różnorodność biologiczna na terenach nie objętych formami ochrony przyrody z wykorzystaniem np. metody stałych, losowych powierzchni próbnych i wskaźnika Shannona-Wienera.

            Do monitoringu należy wykorzystać również inne wskaźniki jak np. te wymieniane w statystycznym vademecum samorządowca wydawanym przez GUS. Jednocześnie stan ochrony środowiska będzie na bieżąco monitorowany przez odpowiednie służby ochrony środowiska i służb ochrony przyrody. Wyniki monitoringu należy publikować w Biuletynie Informacji Publicznej.

Ogłoszenia