Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym
obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.
Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach
zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.
CO ZGŁASZAMY NA NUMER ALARMOWY „112” KIEDY NIE NALEŻY KONTAKTOWAĆ SIĘ Z CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO? JAK POWIADAMIAĆ „112” POPRZEZ WYSŁANIE SMS’a?ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONU ALARMOWEGO „728 112 112” PRZEZ OSOBY NIESŁYSZĄCE.
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.
Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.
CO ZGŁASZAMY NA NUMER ALARMOWY „112”
pożary,
wypadki drogowe,
kradzieże,
włamania,
w przypadku użycia przemocy,
nagłe omdlenia i utratę świadomości,
poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
przypadki porażenia prądem,
rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
KIEDY NIE NALEŻY KONTAKTOWAĆ SIĘ Z CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO?
zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
w celu sprawdzenia czy numer „112” naprawdę działa,
w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.
Dla wiadomości SMS dla osób niesłyszących w województwie Małopolskim został uruchomiony nr 728 112 112
JAK POWIADAMIAĆ „112” POPRZEZ WYSŁANIE SMS’a?
miejsce wysłania SMS’a powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia
wysyłając SMS’a należy być w bezpiecznym dla siebie miejscu,
w wysyłanym SMS’ie należy napisać niezbędne informacje,
po wysłaniu SMS’a należy czekać na odpowiedź zwrotną z Centrum Powiadamiania Ratunkowego o przyjęciu zgłoszenia, lub SMS’a z dodatkowymi pytaniami,
jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru „112” poprzez wysłanie kolejnego SMS’a,
należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator chciał wysłać SMS’a w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.
ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONU ALARMOWEGO „728 112 112” PRZEZ OSOBY NIESŁYSZĄCE:
Podczas zgłaszania (wysłania sms’a) na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego w wiadomości należy:
Być w bezpiecznym dla siebie miejscu,
Napisać na początku SMS’a:
jestem osobą niesłyszącą,
podać adres zdarzenia. Powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu lub mieszkania. Należy również podać numer klatki w bloku oraz piętro na którym doszło do zdarzenia.
napisać: co się stało (krótka informacja),
podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli ktoś poza osobą zgłaszającą)
wskazać ewentualnie która służba jest potrzebna
podać swoje imię i nazwisko
Czekać na zwrotnego SMS’a z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia
Czekać na służbę ratunkową w zgłoszonym i bezpiecznym miejscu.
CZEGO MOŻESZ SPODZIEWAĆ SIĘ WYSYŁAJĄC SMS’A DO CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO (CPR)?
Co zrobi operator odbierający alarmowe zgłoszenie SMS’owe?
wstępnie dokona oceny sytuacji i weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji – najlepiej ulicę, numer domu, miejscowość,
w razie potrzeby wyśle SMS’a z prośbą o doprecyzowanie informacji
CO ZGŁASZAMY NA NUMER ALARMOWY „112”
pożary,
wypadki drogowe,
kradzieże,
włamania,
w przypadku użycia przemocy,
nagłe omdlenia i utratę świadomości,
poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
przypadki porażenia prądem,
rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
KIEDY NIE NALEŻY WYSYŁAĆ SMS’A DO CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO?
zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
w celu sprawdzenia czy numer „728 112 112” naprawdę działa,
w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.),
w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg,
w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,